Recruiten zonder budget

Een blog by Tjappie | Dé Recruiter van Schiedam

Als ondernemer weet je als geen ander dat het investeren van middelen zorgvuldig gedaan dient te worden. En soms kennen andere bedrijfsprocessen meer prioriteit dan het werven van personeel. Gelukkig kun je ook talent werven zonder flink budget.


Een aantal belangrijke elementen die aan de voet staan van recruitment zijn:

  • Focus op de individu en niet de massa
  • Benoem alle aspecten in de vacature die relevant zijn voor de
    sollicitant
  •  Het gebruik van Jobboards en social media
  • Je medewerkers
  •  Opvolging

 

Disclaimer: Je weet uiteindelijk nooit waar de juiste persoon vandaan komt, daarom is het wenselijk om diverse acties uit te
zetten.


Focus op de individu en niet de massa
Kandidaten worden wanneer ze op zoek gaan naar werk tegenwoordig overspoelt door vacatures. Daarom is het zeer van belang dat de vacature zo gericht mogelijk wordt ingezet. Anders zal de kandidaat zich niet aangesproken voelen.

De vacature

Het is belangrijk dat alle nodige aspecten voor de kandidaat in de vacature gedeeld worden. In mijn ervaring worden de volgende punten vaak besproken:

  • Werklocatie
  • Werktijden
  • Salaris
  • Grootte van het team/bedrijf
  • Hybride werkvorm
  • Aantal uur per week
  • Functietitel
  • Sollicitatieproces
  • Contractvorm (bijvoorbeeld starten met 7 maanden of 1 jaar)
  • Een link naar een blog, social media of ander platform om een bredere indruk te krijgen

 

Jobboards & social media

Er zijn enkele gangbare jobboards waar jij gratis van gebruik kunt maken. En hoe gerichter deze ingezet worden, hoe minder het gebruik van een advertentiebudget nodig is.

Werkzoeken.nl
Op werkzoeken.nl kun je gratis je vacatures online zetten. Hierdoor wordt het ook zichtbaar als mensen googelen naar vacatures. Belangrijk hierin is de vacaturetitel. Mijn voorkeur
gaat uit naar:


Functietitel | Werklocatie | salaris | fulltime/parttime


Werkzoeken.nl laat in de vacatures het gebruik van links niet toe.

Linkedin
Linkedin laat 1 gratis vacature per keer toe. Ook hier geldt het belang van een goede vacaturetitel. Je kunt de vacature ook
gemakkelijk delen op je tijdlijn.


Social media
Wanneer je een sterke social media aanwezigheid hebt, kun je dit ook gebruiken om je vacature te delen. Let er op dat de aandachtspan om dit soort kanalen gering is en dat de post ingericht is om geënthousiasmeerd te worden over de vacature,
zodat men doorklikt.


Je medewerkers
Je eigen medewerkers weten vaak het beste hoe het is om voor je te werken. Probeer ze zo ver te krijgen dat ze hun netwerk in zetten om vacatures in te vullen. Dit door bijvoorbeeld je social media post te delen of de nodige informatie te geven als ze iemand tegengekomen.


Opvolging
Alles valt of staat met de juiste opvolging. Als er iemand contact opneemt of solliciteert, zorg er dan voor dat die persoon zsm (binnen 48 uur) een reactie ontvangt.

Bedankt voor het lezen, en blijf op de hoogte voor meer inzichten in de wereld van recruitment!

Op de hoogte gehouden worden over de laatste recruitment topics?